4 - Belangen

Gepubliceerd op 11 november 2023 om 13:31

In eerdere artikelen hebben we het al kort gehad over supermarktvoeding. Wij stellen ons vaak de vraag: Welk belang heeft dit bedrijf of deze organisatie? En: Is dit ook in ons belang? Is het in het belang van onze fitheid? We denken er ook het antwoord op te hebben gevonden.

Het draait supermarkten niet om de fitheid van zijn klanten. Het draait de supermarkten om een constante en liever nog een constant groeiende klantenstroom. En hoe zorgen ze voor die klantenstroom? Menigeen zou antwoorden: door te stunten met de prijzen. Denk aan de zogenaamde prijzenoorlogen tussen de verschillende supermarkten. Dat antwoord ligt ook zeker voor de hand.

Maar er speelt nog een grote factor mee.

En dat zijn de E-nummers, toevoegingen en in laboratorium ontwikkelde additieven. Deze stimuleren namelijk vaak het genotscentrum in de hersenen, andere stimuleren het verslavingscentrum in de hersenen, en weer anderen zorgen voor een onverzadigbaarheid door de hypothalamus in de hersenen te 'misleiden'. Waardoor het brein schreeuwt om meer van hetzelfde.(denk aan sterk bewerkte chips, of snoepgoed gemaakt met chocolade en veel suiker) Eén chocolaatje is nooit genoeg. De hele reep chocolade moet eigenlijk op zodra de verpakking is geopend. Hetzelfde geldt voor de zak met chips.

De opkomst van voeding die bewerkt en verwerkt is met E-nummers en additieven, hangt samen met de stijging van allerlei allergieën, auto-immuunziekten, voedselintoleranties(sluit ook pesticiden en bestrijdingsmiddelen niet uit in dit verhaal) en allerlei andere vage gezondheidsklachten. Al zullen er experts zijn die stellen dat dit totale onzin is. Welk belang behartigt een expert als hij of zij een uitspraak doet over de E-nummers? Door wie worden de wetenschappelijke onderzoeken gefinancierd, waaruit blijkt dat E-nummers geschikt zijn voor consumptie en geen gevaar vormen voor de fitheid van de mens? Wat gebeurt er als men over tien jaar overeenstemming bereikt dat E-nummers en toevoegingen toch niet zo onschadelijk zijn, dan we ooit dachten? Dat ze onverhoopt toch een oorzakelijke relatie vormen met het ontwikkelen van bepaalde vormen van kanker of auto-immuunziekten. Wat gebeurt er dan?

In de jaren vijftig van de vorige eeuw, werd er uitgebreid reclame gemaakt voor roken, zelfs zwangere vrouwen stonden op de affiches, terwijl we nu bestookt worden met reclames voor een rookvrije generatie. In de vorige eeuw werd ook asbest geprezen als het nieuwe wonder in bouwmaterialen. En wat weten we nu inmiddels over asbest? Nog een laatste voorbeeld: Om insecten te weren werd het middel DDT geprezen. Affiches met daarop een baby die bespoten werd met DDT om insecten te weren hingen op elke straathoek in een raam. Hetzelfde DDT bleek later ontzettend giftig voor mensen.(om het maar nog niet te hebben over baby's en kinderen) Welk belang had de producent van tabak? En welk belang had de producent van asbest? En welk belang had de fabrikant van DDT?

Dat E-nummers en additieven vandaag de dag goedgekeurd zijn voor menselijke consumptie wil absoluut niet zeggen dat we over tien jaar nog dezelfde inzichten hebben over de onschadelijkheid voor het menselijke organisme. Welk belang heeft de producent van de additieven en de E-nummers?

Wat de supermarkten heel goed weten is dat klanten eenmaal gebonden, makkelijk tevreden te houden zijn door het product dat ze leveren van altijd dezelfde smaak, textuur, structuur te blijven voorzien. Dat is waar massaconsumptie om de hoek komt kijken.

Voeding die zo puur mogelijk is, natuurlijk en zo onbewerkt mogelijk, zal bijna nooit hetzelfde smaken, ruiken of vormen zoals eerdere varianten ervan. Dat is het grote verschil met supermarktvoeding. Het is vaak machinaal verwerkt en bewerkt waardoor het vrijwel altijd hetzelfde smaakt, ruikt, vormt als de laatste keer dat iemand het product kocht. Dat is wat de klant graag wil; dezelfde ervaring als de vorige keer. Dezelfde smaaksensatie, dezelfde geur en dezelfde vorm, namens de hersenen vertaald: dezelfde stimulans, en dezelfde misleiding.

We horen jullie als lezers al denken: Maar jullie hebben toch zelf ook een belang in het binden van klanten? Jazeker, alleen onze intentie is van een compleet andere orde. Wij willen klanten binden door ze de puurheid van onze producten te laten ontdekken en vooral de fitheid van het lichaam te vergroten. Dat is in ons aller belang. Want een fit mens wordt meestal automatisch ook gelukkiger. En dat komt weer ten goede aan de wereld in zijn geheel.

Dit wilden we jullie graag belangeloos meegeven om in het vervolg een weloverwogen keuze te kunnen maken als het op voeding aan komt.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.